SBM Fordon

Var besvärlig Läs mer

banners, DR, film, Print, trycksaker, Webb


Kunden

SBM Fordon levererar trygghetslösningar till fordonsägare via en mix av skadeförebyggande produkter och tjänster med allriskförsäkring. Med sin egenutvecklade, enkla och beprövade metod har de sedan 1994 hjälpt över 1 miljon bilägare att stöldskyddsmärka sina bilar.

 

Uppdraget och utmaningen

SBM hade med sin smarta rutmärkning många trogna kunder. Samtidigt fanns det ett behov av att utöka och förnya kundkretsen. Undersökningar hade visat att det fanns behov för företaget av att synas mer och att öka varumärkeskännedomen hos yngre målgrupper.

Lösningen

SBM stöldskyddsmärkning hindrar inte en biltjuv, som idag ofta tillhör organiserade ligor, från att stjäla en bil. Den gör däremot det knepigt för tjuven att sälja bilen vidare eftersom det i princip är omöjligt att få bort märkningen från rutorna. Ett besvär som gör att tjuven hellre letar vidare.

I kampanjen valde vi att hylla det besvärliga beteendet. Och visa att det finns enkla och mindre enkla sätt göra biltjuvens jobb besvärligt. Printannonserna kombinerades bland annat med lokal tv-annonsering, en kampanjsajt med fler vardagstips på hur du enkelt kan skydda din bil, banners samt en säljdrivande dr-kampanj. Bilderna är tagna av fotografen Felix Gerlach.